Lijst rendement
energieomzettingen
Deze lijst heeft geen
wetenschappelijke pretentie. Er zitten ongetwijfeld fouten in. Bovendien veranderen
de rendementen regelmatig door technische vooruitgang.
● Aardgastransport lange afstand (bijvoorbeeld van Siberië naar Nederland).[i] Niet gevonden.
● Aardgasnet
(in Nederland).[ii]
Schatting onder voorbehoud: 0,96%
● Aardgas (methaan,
CH4) => elektriciteit (in elektriciteitscentrale): 50-60% [iii]
● Aardgas
=> syngas (synthetisch
gas, tussenproduct)
Via “steam methane reforming (SMR)”. Eerste fase: Aardgas wordt verhit (700-1100 oC) en over katalysator nikkel geleid. Hierbij
ontstaat syngas (mengsel van koolmonoxide en
waterstofgas). Reactie: CH4 + H2O
→ CO + 3 H2. [iv]
Rendement ca. 75% [v]. Syngas wordt vooral gebruikt als tussenproduct.
● Aardgas
=> syngas => waterstofgas
Tweede fase bewerking syngas
met “steam methane reforming”. Syngas zelf bevat al
veel waterstofgas, maar bij voortzetting van de bewerking wordt er nog meer
gevormd doordat een deel van het gevormde koolmonoxide met de stoom reageert volgens
CO + H2O => CO2 + H2
Totaalrendement (beide fasen): ca. 80% [vi]
● Aardgas
=> syngas => methanol (methylalcohol,
CH3OH, brutoformule CH4O, vloeibare autobrandstof).
“Vervolgfase” bewerking syngas
met “steam methane reforming”. Bij de twee voorgaande reacties is een mengsel
CO, CO2 en H2 gevormd. Dit wordt onder zeer hoge druk
gebracht (100 bar) waardoor de chemische evenwichten verschuiven. Er vinden nu
twee reacties plaats, die beide methanol opleveren:
CO + 2H2 => CH3OH
CO2 +
3H2 => CH3OH + H2O [vii]
Totaal rendement van de omzetting van aardgas
naar methanol (synthetische benzine): 80% [viii]
● Aardgas
=> syngas => synthetische dieselolie
Ook hier is het uitgangspunt syngas. Hierna volgt het Fischer-Tropsch
proces [ix].
Hierbij ontstaat een mix van koolwaterstoffen. De belangrijkste hiervan (de
alkanen) worden gevormd volgens het volgende type reacties:
CO + 3 H2 ==> CH4 + H2O (methaan, gasvormig,
ongewenst)
2CO + 5H2 ==> C2H6 + 2H2O (ethaan)
3CO + 7H2 => C3H8 + 3H2O (propaan)
4CO + 9H2 => C4H10 + 4H2O (butaan)
Ook wordt er een reeks alcoholen gevormd, die
correspondeert met de reeks alkanen:
CH4O (=CH3OH): methanol
C2H6O (=C2H5OH): ethanol,
“alcohol”
C3H8O (=C3H7OH): propanol
C4H10O (=C4H9OH): butanol [x]
Rendement:
60%, onder ideale omstandigheden 80% [xi] Ik
reken 70%.
● Biomassa
(hout) à
elektriciteit (in elektriciteitscentrale): 30%
● Benzine => mechanische energie (benzinemotor): 36%[xii]
● Dieselolie => mechanische energie (dieselmotor): 42%
● Distributienetten. Voor
benzine, waterstofgas, enz. wordt in dit overzicht overal hetzelfde rendement
gerekend als dat van het elektriciteitsnet, namelijk 96%
● Elektriciteit
à
waterstofgas (via elektrolyse van water):[xiii]
75% / 70%
● Elektriciteit => ethanol (CH5OH): Rendement:
niet gevonden
●
Elektriciteitsdistributie (elektriciteitsnet): 0,96% [xiv]
●
Elektriciteitsopslag (via grote batterij in auto): 95%
● Elektriciteit
à
bewegingsenergie (via elektromotor): 90%
● Kerosine => mechanische arbeid (vliegtuig met turbofan): 34% [xv]
● Warmte => waterstofgas (met bv. kernenergie als warmtebron, dus
direct, zonder eerst om te zetten naar elektriciteit). Techniek die kan
concurreren met reforming niet verwacht voor 2030. Rendement
40-60% [xvi]
● Waterstofgas
à
elektriciteit (via brandstofcel): 55-60% [xvii]
● Waterstofgas
à bewegingsenergie
(via verbrandingsmotor): 45%
[xviii]
●
Waterstoftransport (compressie in hogedruktank auto): 85-90%[xix]
●
Waterstoftransport (via vloeibaar maken door afkoeling):
75% [xx]
● Waterstofdistributie (waterstofgas-netwerk): 0,96% [xxi]
●
Waterstofopslag (in zoutkoepels of lege gasvelden):
Rendement niet gevonden
Uit onderzoek blijkt dat dit de goedkoopste
manier van opslag is.
● waterstofgas => ethanol Gaat via de evenwichtsreactie CO2 + 3H2 <=>
CH3OH + H2O (“vervolgfase” steam
methane reforming). Wordt
momenteel veel onderzoek naar gedaan. [xxii] Rendement: schatting: ca. 80% [xxiii]
●
Steenkool à elektriciteit (in
elektriciteitscentrale): oud: 40%, modern 46% [xxiv]
Enkele samengestelde
berekeningen
Berekeningen voor volledig fossiele energie
●
Benzineauto op (geïmporteerde) benzine: 0,96 x 0,36 = 0,35 = 35%
(benzinenetwerk
/ benzinemotor)
●
Dieselauto op (geïmporteerde) dieselbrandstof: 0,96 x 0,42 = 0,40 = 40%
(“dieselnetwerk”
/ dieselmotor)
Berekeningen voor volledig groene energie
●
Elektrische auto uitgaande van groene stroom: 0,96 x 0,95 x 0,9 = 0,82 = 82%
(elektriciteitsnet
/ batterij / elektromotor):
●
Waterstofauto met elektromotor uitgaande van groene stroom: 0,75 x 0,96 x 0,85 x
0,55 x 0,90 = 0,30 = 30%.
(elektrolyse
van water / distributie / hogedruktank auto / brandstofcel / elektromotor)
●
Waterstofauto met verbrandingsmotor uitgaande van groene stroom: 0,75 x 0,96 x 0,85
x 0,45 = 0,28 = 28%
(elektrolyse
van water / distributie / hogedruktank auto / verbrandingsmotor)
●
Ethanolauto (“benzine”) uitgaande van groene stroom: 0,75 x ca. 0,80 x 0,96 x 0,36 = ca.
0,21 = ca. 21%
(elektrolyse
van water / ethanolfabriek / distributie / “benzinemotor”).
Berekeningen
voor overgangsperiode
●
Elektrische auto uitgaande van aardgas: 0,55 x 0,96 x 0,95 x 0,9 = 0,45 = 45%
(gascentrale
/ elektriciteitsnet / batterij / elektromotor)
● Waterstofauto
uitgaande van aardgas: 0,80 x 0,96 x 0,90 x 0,55 x 0,90 = 0,34 = 34%
(steam reforming / waterstofnet /
hogedruktank auto / brandstofcel / elektromotor)
● Benzineauto
op e-brandstof (methanol) uitgaande van aardgas: 0,80 x 0,96 x 0,36 = 0,28 = 28%
(productie
methanol / distributie / benzinemotor)
●
Dieselauto op e-diesel uitgaande van aardgas: 0,70 x 0,96 x 0,42 = 0,28 = 28%
(productie
e-diesel met Fischer-Tropsch / distributie / dieselmotor)
●
Vliegtuig (turbofan) op synthetische kerosine gemaakt uit aardgas:
Een
vliegtuig op fossiele kerosine heeft een rendement van 34%. Veronderstel dat de productie van synthetische
kerosine uit aardgas hetzelfde rendement heeft als die van e-diesel, dus 70%.
Dan heeft een vliegtuig op synthetische kerosine een rendement van 0.70 x 0,34
= 0.24%. [xxv]
●
Vliegtuig (turbofan) op fossiele kerosine: 34%
(ter vergelijking)
●
Vliegtuig op waterstofgas uitgaande van aardgas: ontbreekt
nog.
(voor het
laatst bijgewerkt 22 april 2023)
[i] Energieverlies is substantieel, maar effect
lekkage aardgas op milieu belangrijker.
[ii] Voorlopige schatting: even groot als verlies
elektriciteitsnet:
[ix] (5) Bij dit proces (dat in 1925 werd ontwikkeld door Fischer
en Tropsch) wordt syngas
(150-3000 C, 1-10 atm., met katalysator) omgezet in een mix van
overwegend vloeibare koolwaterstoffen.
[xvii] https://waterstofgate.nl/Praktijk/Hoe-groen-is-een-waterstofauto/
Brandstofcel: 55-60% / 50-60%
[xviii] (12) https://www.waterstofmagazine.nl/12-interviews/932-onderzoek-naar-verbrandingsmotor-op-waterstof 45%
%
[xix] https://www.waterstofnet.eu/nl/waterstof/hoe-verloopt-opslag-en-distributie#:~:text=Waterstof%20in%20gasvorm%20wordt%20vandaag,kg%20H2%20kunnen%20transporteren. 85-90%
[xx] https://www.waterstofnet.eu/nl/waterstof/hoe-verloopt-opslag-en-distributie#:~:text=Waterstof%20in%20gasvorm%20wordt%20vandaag,kg%20H2%20kunnen%20transporteren. 75%
[xxi] Schatting:
gelijk aan elektriciteitsnetwerk, dus 0,96%
[xxii] https://assets.siemens-energy.com/siemens/assets/api/uuid:a9a0f730-ed3e-4e3e-8593-d3de4d3df9bf/siemens-energy-emethanol-2020.pdf
[xxiii] Schatting: ca. 80%
[xxv] Onder voorbehoud. Ik
ben nog niet zeker van deze redenering.